top of page

חינם בברלין

לחוות משהו בברלין מבלי לשלם על זה כלום? האמנם? כן, בהחלט!

בכל רחבי ברלין יש המון דברים שניתן לעשות מבלי להוציא כסף עליהם, צריך רק לדעת היכן לחפש ופה אנו באים לעזור לכם. הנה 8 עצות שתוכלו לעשות חינם בברלין (:


1. אופניים להשכרה בחינם

בחור-רוכב-על-אופניים
לגלות את ברלין על אופניים: גם מחטב גם מהנה

ברלין היא עיר שמזמינה לחקור אותה ואין יותר כיף מלעשות זאת על אופניים ועוד יותר כיף כשזה בחינם.

כדי לקבל אופניים בחינם בברלין, אין צורך בחותך שרשראות אלא חשבון ב-BikeSurf. הארגון ללא מטרות רווח הזה קיים במספר ערים אירופאיות ומציע שיתוף אופניים ללא תשלום, אלא על בסיס תרומה והתרומה הולכת לשימור, שיפור וצמיחת הפרוייקט, כמו גם היכולת להגדיל את מספר האופניים שניתן לשתף.


ההשאלה קלה מאוד: נרשמים לאתר, מקלידים עיר וזמן שתרצו להשתמש באופניים וכעבור זמן קצר תקבלו מייל עם כתובת איסוף וקוד למנעול ו..קדימה לדווש. ולמיקסום החוויה צרו איתנו קשר ונערוך לכם סיור מטריף על אופניים בין כל האתרים הכי הכי בעיר.



2. מוזיאונים ואנדרטאות זיכרון ללא תשלום בברלין

אנדרטת חומת ברלין
אנדרטת חומת ברלין ברחוב ברנאואר

מה שמייחד את ברלין, לפי דעתי האישית כמובן, משאר ערי אירופה זה הכנות האמיצה שלה עם ההיסטוריה שלה וזה מעובד במוזיאונים ואנדרטאות זיכרון גדולים ומה שטוב בזה שיש גם כמה בחינם:


1. מעריצי ההיסטוריה שביננו יאהבו את אנדרטת חומת ברלין שמנציחה את סיפור חלוקת גרמניה למערב ומזרח: מצד אחד קפיטליזם, נצנצים ותרבות צריכה ומצד שני, סוציאליזם שהבטיח עולם "הוגן" יותר. אבל אנדרטת החומה מנציחה גם את הקורבנות והיא כוללת תערוכה קבועה פתוחה לקהל ועקבות של מנהרות בריחה כשהדגש על רחוב ברנאואר שהחומה חצתה אותו לשניים.

רקע קצר למי שלא יודע: תושבים רבים בתוך הדירות בבניינים שברחוב ברנאואר ברחו באופן ספונטני במהלך עבודות בניית החומה. רבים קפצו למטה כששום דבר לא מחכה לתפוס אותם ורבים הרשו לעצמם ליפול לסדינים שהחזיקו כוחות הכיבוי של מערב ברלין. תושבים רבים מתו בניסיון להימלט ברחוב ברנאואר, ליתר דיוק 235 דיירים נהרגו.


במקום תוכלו לראות גם מנהרות בריחה שנבנו ברחוב במהלך שנות החומה, אחת מהן אפשרה ל-29 איש לברוח דרכה והשנייה ל-57 איש.

למי שממש רוצה לבקר במנהרות בריחה ובונקרים יכול לעשות זאת עם סיורים מודרכים של איגוד Berliner Unterwelten

שהשקיעו כ-300 אלף אירו כדי להפוך את המנהרות ברחוב ברנאואר לגלויות.


זמני פתיחת מרכז התיעוד במקום: חמישי-ראשון 12.00-17.00 | תערוכה קבועה: כל השבוע בין 08.00-22.00 | תערוכת תחנות הגבול: שני-שישי 04.30 לפנות בוקר ועד 01.30 בלילה. בשבת וראשון בין 12.00-24.00 | כמו-כן, ניתן לקיים סיורים מודרכים במקום בעלות של 5 אירו למשתתף.


2. תערוכה נוספת הקשורה בחומה היא האיסט סייד גלרי, קטע מהחומה של 1.3 ק"מ שמיטב כותבי הגרפיטי בעולם ציירו כל אחד את החופש שלו. בפרוייקט האיסט סייד גלרי יש למעלה מ-100 יצירות של כ-100 אמנים מ-21 מדינות שונות המשקפים נושאים של חופש, תקווה ואחדות. ואחד הציורים המפורסמים הוא ציור הנשיקה בין ברז'נייב להוניקר של האמן דמיטרי וורובל, וכמובן הציור של המגן דוד על דגל גרמניה של הצייר הברלינאי גונתר שפר. למי שרוצה לחוות את ברלין בסיור אלטרנטיבי מיוחד ומרתק מוזמן להצטרף לסיור שלנו בכל יום רביעי ושבת.

להרשמה - לחצו כאן.

הצייר גונתר שפר ואמיר בברלין על רקע הציור שלו באיסט סייד גלרי
האמן גונתר שפר ואנוכי על רקע הציור שלו

3. מוזיאון אמנות הרחוב בברלין (Urban Nation) נפתח בשנת 2017 אחרי 4 שנים של עבודה קשה עם שתי תערוכות קבע ותערוכות מתחלפות שונות כמו גם פרוייקטים של אמנים מכל רחבי העולם. המוזיאון מיוחד ושונה מכל מה שאתם מכירים ויודעים על מוזיאונים סטנדרטיים, והוא מעוצב בצורה כזו של מפלסים שמעניקים תחושה של עומק.


בעקרון אמנות רחוב כשמה כן היא, אמורה להיות נגישה לכולם ברחוב ולהפגיש כמה שיותר אנשים עם הרעיון האנטי קונספטואלי, אז מה הרעיון של יצירות אמנות בתוך מוזיאון בעצם?? התשובה של אנשי המוזיאון היא: שיש צורך להגן על היצירות ועל האמנים ופה נכנס לתפקיד המוזיאון שהוא דרך אגב הראשון מסוגו בעולם. כבר בבניית המוזיאון הוצגו על קירותיו מבחוץ יצירות אמנות וזה נשאר עד היום, כשאחת לכמה זמן מחליפים את הציורים שבחזית הבנין.

הנה דוגמא ליצירה שעוצבה על הבנין כבר בשנת 2014:

המוזיאון פתוח בכל יום למעט בשני. שלישי-רביעי בין השעות 10.00-18.00 | חמישי-ראשון בין 12.00-20.00

כתובת המוזיאון: Bülowstraße 7, 10783 Berlin


ואם זה לא מספיק עבורכם אז בכל יום ראשון הראשון לחודש הכניסה לאינספור מוזיאונים בעיר היא חינםםםםםם.



3. בעקבות הכוכבים בברלין

אנדרטה לזכר דיוויד בואי בברלין
לוח הנצחה בכניסה לדירה בה התגורר דיוויד בואי בברלין

ברלין היא עיר של כוכבים רבים הן מתחום המוזיקה וגם הקולנוע והטלוויזיה. חלקם ממש חיו בה, חלקם רק עברו בה.

כחלופה לסיור הקלאסי בעיר יש לכם אפשרות לבקר בבתים של האלילים הגדולים ולראות במו עיניכם איך והיכן גרו.

למשל הדירה שבה התגורר דיוויד בואי בהאופטשטראסה 155 (Hauptstraße 155) ברובע שונברג בין השנים 1976-1978 ובה יצר את התקליטים: Low, Heroes and Lodger .

כמו-כן ברובע שונברג גרה גם האחת והיחידה מרלן דיטריך ברחוב לבר 65 (Leberstraße 65). גם הסופר אריך קוסטנר שכתב את רב המכר "אמיל והבלשים" "והכיתה המעופפת" התגורר בברלין ברובע וילמרסדורף, בפראגר שטראסה 17 (Prager Straße 17) ואח"כ עבר לדירה ברובע שרלוטנבורג ברוכרשטראסה 1 (Roscherstraße 1)


למי שזה לא מספיק אז אפשר לבקר גם בבתי הקברות של המפורסמים, אמנם לא תהיה לכם כל-כך אינטראקציה אבל זיכרון של האגדות והשמות הגדולים בהיסטוריה הגרמנית כן יהיה, כמו: ראש העיר ווילי ברנדט וברטולט ברכט, מרלן דיטריך, רוזה לוקסמבורג וקארל ליבקנכט, פליקס ברטולדי מנדלסון ועוד.



4. לבקר במקומות בהם צולמו סרטים וסדרות מפורסמים


זוג-ידיים-מחזיקות-קלאפר
אקשן

יוצרי קולנוע בינלאומיים מגיעים לעיתים קרובות לצלם את הסרטים שלהם בברלין. למה? אתם שואלים, התשובה לכך פשוטה: כי ברלין מלאה בהיסטוריה הנמצאת מעבר לכל פינה ומעצם כך היא מציעה חומרים טובים למספרי סיפורים.

בנוסף, היא מלאה בנוף עירוני מגוון מבחינה ארכיטקטונית: בניינים מפוארים מתקופת המלוכה, פלאטנבאו מהתקופה הקומוניסטית והגוש המזרחי, חזיתות זכוכית מודרניות וגם סתם רחובות טיפוסיים של העיר.


סאגת סוכן ה-CIA ג'ייסון בורן (בכיכובו של מאט דיימון) צולמה בחלקים נרחבים של ברלין כמו אי הדייגים ומנהרת הטיר גרטן שהפכו בהינף המצלמה לחלק ממוסקבה.

השחקן מאט דיימון מתוך סצנה בסרט ג'ייסון בורן
מאט דיימון כג'ייסון בורן על רקע תחנת הרכבת Ostbahnhof בברלין | צילום: אולפני יוניברסל

מבצע ואלקירי בכיכובו של השחקן טום קרוז עסק באחד מנסיונות ההתנקשות בהיטלר במלחמת העולם השנייה.

במאי הסרט בריאן זינגר ייחס חשיבות רבה ללוקיישנים בסרט והפך את מה שנקרא היום בנין מס הכנסה במשרד האוצר היושב בברלין למשרד התעופה של הרייך השלישי, מה שאכן היה בעברו. (לידיעת הקוראים, בסיור הקלאסי שלנו אנו עוברים בבנין ושומעים על עברו המרתק והמשוגע של הבניין שנחשב לגדול והמפחיד ביותר בברלין עד היום)

משרד התעופה בברלין מעוטר בדגלי המפלגה הנאצית
משרד האוצר כיום בתמונה מפעם כששימש את חיל האוויר הנאצי

ממזרים חסרי כבוד סרט המופת של אחד הבמאים המוערכים בעולם כיום הלא הוא קוונטין טרנטינו צולם ברובו בפוטסדאם, עיר הסרטים של אירופה, באולפני הקולנוע בבלסברג (Babelsberg). אבל סצנות נרחבות מהסרט צולמו בברלין כמו למשל בבית הקפה המפורסם בעיר "קפה איינשטיין" שהפך לרגע לבית קפה צרפתי וגם אחת מהסצנות האייקוניות של הסרט, סצנת הבר המפורסמת צולמה במרתפי מסעדת הפיצה של פפה פנה (papa pane). אפרופו, לרשימת המסעדות הכי טובות בעיר לחצו כאן.

העונה החמישית של הסדרה האמריקאית זוכת השבחים הומלנד צולמה כולה בברלין. וניתן לראות בסדרה קטעים נרחבים מפוטסדאמר פלאץ (Potsdamer Platz), ציונקירשפלאץ (Zionskirchplatz) וגורליצר פארק (Görlitzer Park).


מותחן אקשן נוסף שצולם כולו בברלין הוא הסרט זהות לא ידועה עם השחקן ליאם ניסן המגלם מדען שמאבד את זכרונו בתאונה בברלין והנה מתחיל לו סיור רחב בעיר: המונית בה הוא נוסע נופלת לנהר השפרה מהגשר אוברבאום (Oberbaumbrücke) וסצנת המרדף בסרט מתקיימת לאורך רחוב פרידריך (Friedrichstr).


סרט נוסף שצולם בברלין הוא גשר המרגלים בכיכובו של טום הנקס שזכה אף באוסקר על תפקידו בסרט. הגשר הוא כמובן גשר גליניקה המחבר בין ברלין לפוטסדאם השכנה וזה מילא תפקיד חשוב במהלך המלחמה הקרה: על הגשר החליפו מעצמות המערב והמזרח את סוכניהן השבויים. יותר מזה, על הגשר הזה הוחלף גם אחד משלנו - נתן שרנסקי.

במהלך הצילומים שהתרחשו אי-שם בשנת 2015 הגיעה אחת, אנגלה מרקל, ללחוץ יד עם השחקן הראשי טום הנקס.

אל תחמיצו לוקיישנים נוספים של הסרט שצולמו במקומות פופולריים בברלין כמו צ'ק פוינט צ'ארלי ושדה התעופה הישן, שהיה בעברו השדה הגדול בעולם, הלא הוא טמפלהוף (Tempelhof).


וכמובן סדרת המופת של נטפליקס שזכתה לתשבוחות מקיר לקיר שצולמה ברובה בברלין היא המהלך של המלכה. לכל האתרים שצולמו בברלין- לחצו כאן


5. קולנוע בחינם

פרויקט המגורים והתרבות בניהול עצמי ברחוב קופניקר 137 (Köpenicker Str. 137) כולל גם קולנוע שאינו מסחרי.

מדי יום שני וחמישי מהשעה 21.00 בערב ובימי ראשון מהשעה 18.00 בערב מוצגים סרטים בדגש על ערך אמנותי. כלומר, במקום סרטים שוברי קופות, מוצגים במקום סרטים ישנים או סרטי נישה שאינם מוצגים בבתי הקולנוע הגדולים. הסרטים בשפת מקור עם כתוביות. בחודשי החורף הקולנוע הוא במרתף הבנין ובקיץ הוא בחצר תחת כיפת השמיים.

אנשים יושבים בחוץ לצפייה בסרט
חוויה קולנועית מסוג אחר

6. ברלין, את כל כך יפה (Berlin, du bist so wunderbar)

כנסיית הזיכרון בשקיעה
כנסיית היזכרון בשקיעה | צילום: אמיר בברלין מהמרפסת של הנני

ולמי שמעדיף להסתכל למרחק ולא למסך, אז ברלין למרות שהיא עיר שטוחה יש לה כמה אתרים גבוהים המציעים נוף חופשי: כנסיית הזיכרון על שם הקייזר וילהלם עם המגדל המדהים שלה שמנציחה את חורבן מלחמת העולם השנייה ודוחקת בשלום. הכניסה אליה חופשית. רקע היסטורי: בשנת 1943 הופצצה ברלין ע"י בעלות הברית מן האוויר, ועל מנת לפגוע במורל העם הגרמני פגעו גם בסמליה של העיר, אחד הסמלים היה כנסיית הזיכרון. בשנת 1957 האדריכל אגון איירמן התבקש לשפץ את הכנסייה, אבל זה במקום לשפץ בחר להשאירה כמו שהיא כאות קלון למלחמת העולם השנייה ובמקומה בנה כנסיה חדשה.


טאופלסברג (Teufelsberg) היה תחנת האזנה לשעבר של האמריקאים והיום משמש קרקע פוריה לאמנים רבים. מהמקום נשקף נוף יפיפה של רובע גרונוואלד והמערב בכלל. והליכה קצרה משם תוביל אתכם לאנדרטה של שינקל וממנה יש נוף מושלם של ברלין. רקע קצר: בשנת 1818 קרל פרידריך שינקל, אחד האדריכלים החשובים של פרוסיה, יצר אנדרטה לאומית למלחמות השחרור עם שיתוף פסלים של האמן כריסטיאן דניאל ראוך על גבעה שעל שמה קרויה השכונה קרויצברג. 70 שנה לאחר בניית האנדרטה, הקיסר פרידריך השלישי החליט לבנות שטח ירוק סביב האנדרטה ולכל התענוג הזה הוא קרא על שם אשתו - ויקטוריה פארק.

ויקטוריה פארק, קרויצברג ברלין
מפל הניתז בויקטוריה פארק, כשמרחוק ניתן לראות את האנדרטה של שינקל

עוד מקומות גבוהים לראות מהם את ברלין זה הרייכסטאג כמובן, יעד פופולרי במיוחד. יש לתאם ביקור מראש באינטרנט, ביום הביקור להגיע כחצי שעה מראש ולהצטייד בדרכון. ברייכסטאג תוכלו לקחת גם סיור מודרך בחינם ולעלות לכיפת הזכוכית וממנה ליהנות מנוף נהדר. מקום נוסף שהרבה לא יודעים עליו זה בניין העירייה של ברלין הידוע בשם הבית האדום (Rotes Rathaus) ליד אלכסנדר פלאץ. הכניסה בחינם, רק תבררו קודם לכן, את שעות הפתיחה.

בית העירייה בברלין
בית העירייה בברלין לצד מגדל הטלויזיה

7. קונצרטים בחינם - מי אמר מוסיקה קלאסית?

רביעיית נגני צ'לו בקונצרט
במיוחד לחובבי המוסיקה הקלאסית

בין חודש ספטמבר ליוני בכל שנה מתקיימים מדי יום החל מהשעה 13.00 קונצרטים לארוחת צהריים במבואה של הפילהרמונית של ברלין. מוזיקה חיה בהופעות של 40-50 דקות המנוגנות ע"י חברי הפילהרמונית של ברלין. על מנת להיכנס מומלץ להגיע כחצי שעה קודם לכן, כי לא תאמינו אבל 1500 המקומות במקום נתפסים כהרף עין.


מקום נוסף המציע סדרת קונצרטים בחינם הוא אוניברסיטת המוזיקה על שם היינס אייזלר בברלין. בכל יום חמישי בצהריים בין 13.00-14.00 מוצגת תוכנית מגוונת של כלים וקטעים שונים של מוסיקה ברמה גבוהה.


8. לרחוץ בכיף בברלין

אגם השלכטנזה בברלין
השלכטנזה - משהו לכולם: פופולרי בקרב ספורטאים ושחיינים ויש בו מפרצונים קטנים ויפים להירגע בהם

כשהקיץ נהיה חם ומהביל בברלין אז המוטו בעיר הוא: שימו על עצמכם בגד ים וקדימה לאגם (:

ישנם הרבה אגמי רחצה בברלין ובהם מים קרירים לטבול בהם, אחד שאהוב מאוד על הברלינאים הוא השלכטנזה (Schlachtensee). הוא נחשב לאחד מ-20 מקומות השחייה היפים בעולם והוא הגדול מבין אגמי הרחצה בברלין.



לסיכום: ברלין עיר מטריפה ומיוחדת שמתאימה לכל סוגי הנופשים בה. היצע תרבותי בינלאומי עם שילוב של פתיחות והיסטוריה ייחודית הופכים אותה לאחד היעדים המבוקשים ביותר לחופשה. אז למה אתם מחכים?.


לטיולים ומסלולים בקרו באתר: https://www.amirinberlin.com/

עקבו אחרינו בפייסבוק: https://www.facebook.com/amirinberlin







פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page