top of page

ה-8 במאי. כניעת גרמניה הנאצית


כניעת גרמניה הנאצית

היום לפני 78 שנים נכנעה גרמניה הנאצית וחתמה על כתב כניעה ללא תנאי.


לקראת סוף מלחמת העולם השנייה התקיים הקרב האחרון על ברלין שהיווה את אחת המערכות האחרונות במלחמה בזירה האירופאית. הקרב החל ב-16 באפריל 1945 והסתיים ב-8 במאי 1945 עם כניעתה של גרמניה הנאצית.

במהלך המלחמה לסטלין היה יעד מרכזי ברור מאוד - לכבוש את ברלין. אבל הוא חשד בכוונות בעלות הברית (בריטניה וארצות הברית) בכל הקשור לכיבוש ברלין ומכיוון שכך הוא האיץ את הצבא האדום שלו לכבוש את הבירה הנאצית כמה שיותר מהר.


מבחינתו ההישג בכיבוש ברלין היה סמלי ופוליטי כאחד והיה חשוב לו מאוד. ממש עד הסוף היטלר האמין כי ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ע"י התקפות נגד מדרום ומצפון..אבל הפקודות שנתן היו תלושות מן המציאות כי הן התבססו בעיקר על אוגדות שהיו קיימות רק על הנייר (:


חי בסרט

ב-30 באפריל בשעה 16.00 אחה"צ היטלר ואשתו הטרייה אווה בראון מתאבדים בבונקר הפיקוד.

בצוואתו שהשאיר היטלר האשים, איך לא, את היהודים במפלה, הכריז על הרמן גרינג והיינריך הימלר כבוגדים ואת יוזף גבלס לקאנצלר גרמניה. ברדיו הגרמני פורסם כי היטלר "נהרג" בקרב העיקש מול הצבא האדום.


ב-3 במאי משלחת של הצבא הגרמני ביקשה מהפילדמרשל הבריטי ברנרד לו מונטגומרי, לקבל את כניעת הכוחות הגרמניים.

הסכם הכניעה נכנס לתוקף ברביעי ובחמישי במאי בהולנד, גרמניה ובדנמרק.

מונטגומרי שחמד לצאן, ארגן טקס תקשורתי על-מנת ליטול חלק מהתהילה של אייזנהאואר האמריקאי.


ב-6 במאי מפקד הצי הגרמני הנס גאורג פון פרידבורג, טס להיפגש עם אייזנהאואר על מנת להשיג הסכם כניעה מהאמריקאים אולם אייזנהאואר סירב להיפגש עם המשלחת עד שלא יחתם הסכם ללא תנאי מצד גרמניה.

לבסוף כתב הכניעה הושג ב-7 במאי, הכוחות הגרמניים הסכימו לכניעה ללא תנאי לכוחות של בעלות הברית והן לפיקוד הסובייטי.

עם חתימת ההסכם הכריז הגנרל אלפרד יודל הגרמני: "העם הגרמני וכוחותיו המזוינים נתונים בידי המנצחים - לשבט או לחסד". אבל כמו בסרט של היצ'קוק הסובייטים לפתע טענו כי הם לא מרוצים מנוסח ההסכם ודרשו חתימה נוספת בנוסח מתוקן. ב-8 במאי מעט לפני חצות נחתם כתב הכניעה השני והאחרון בברלין.


סגירת כל הקצוות

בהתחלה חשבו לפרסם את הכניעה רק ב-9 במאי, עם הודעה רשמית של מנהיגי המדינות אבל עיתונאים שנכחו במקום פרסמו את דבר הכניעה כבר ב-8 במאי ולכן יום הניצחון באירופה נחגג היום (8 במאי) ולא ב-9 במאי כמתוכנן.


הקרב על ברלין היה אקורד הסיום של מלחמת העולם השנייה ונפילת ברלין סימנה את ניצחון בעלות הברית מחד ואת הכניעה של גרמניה הנאצית מאידך.

ובכך גם בא לקיצו "רייך אלף השנים" של היטלר ועושי דברו, 12 שנים לאחר הקמתו.


לטיולים ומסלולים בקרו באתר: https://www.amirinberlin.com/

עקבו אחרינו בפייסבוק: https://www.facebook.com/amirinberlin




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page