top of page

המוזיאונים המומלצים ביותר בברלין

המדריך המלא


מוזיאון
ההיסטוריה המטלטלת של העיר בשלל מוזיאונים מרתקים

כשמדברים על תרבות, ברלין היא אחת הערים שהצליחה לשמר בה אוצרות רבים לצד הנצחה כנה של ההיסטוריה שלה וזה בא לידי ביטוי בשלל המוזיאונים הפרושים בכל העיר. בברלין קיימים כ-200 מוזיאונים, שעל כמה מהם אסור לכם לוותר.


רכישת כרטיסים

למי שאוהב מוזיאונים ויכול ללכת בהם "לאיבוד" שעות על גבי שעות, הייתי ממליץ על כרטיס ה"מוזיאון פס" 30 מוזיאונים בכרטיס אחד פתוח לשלושה ימים בעלות של 32€ בלבד. לסטודנטים ונכים העלות היא 16€.


הנה 10 המוזיאונים המומלצים ביותר בברלין:


1. מוזיאון הפרגמון הוא מוזיאון המוקדש לתקופת בבל 575 לפני הספירה, ימיו של המלך נבוכדנצר השני. ההרגשה שלכם תהיה כאילו אתם צועדים ברחובות מהעת העתיקה. מבנים ארכיאולוגיים עתיקים וייחודים הובאו למוזיאון כמו מזבח הפרגמון, שער השוק של מילטוס מיוון של המאה השנייה לספירה, שער אישתר ודרך התהלוכה מבבל. בנוסף, המוזיאון עצמו הוא יצירה ארכיטקטונית מרשימה ביותר. כל אלה הפכו את מוזיאון הפרגמון לאחד המפורסמים והנחשבים בעולם ומכיוון שכך הוא גם אחד המוזיאונים המתויירים ביותר בברלין. (המוזיאון נמצא כרגע תחת שיפוצים והוא סגור למבקרים)


פתוח בכל יום למעט יום שני בין 10.00-18.00 | עלות: 12€ | לרכישת כרטיסים | לאתר הרשמי של המוזיאון


מוזיאון הפרגמון בברלין
מוזיאון הפרגמון - הכניסה שלכם לבבל העתיקה - אל תפספסו

2. המוזיאון הברלינאי להיסטוריה של הטבע הוא אחד המוזיאונים הטובים והמומלצים ברשימה שלפניכם. עם למעלה מ-25 מיליון מוצגים כשביניהם שלד הדינוזאור העומד הגדול בעולם ושרידים של הציפור הקדומה בעולם, הביקור הוא ממש בגדר חובה. המוזיאון הוא הגדול ביותר בגרמניה והוא עוסק בזאולוגיה (מדעי החיים), פלאונטולוגיה (חקר המאובנים והדינוזאורים), גאולוגיה (מדעי הטבע) ומינרלוגיה (מדע וסיווג המינרלים), והוא אחד ממוסדות המדע החשובים כיום והוא גם מרכז חינוכי ומחקרי שהולך וממשיך להתפתח ולגדול. המוזיאון משתף פעולה עם חוקרים מקומיים מברלין, מכלל גרמניה ומ-60 מדינות נוספות ברחבי העולם. יותר מחצי מיליון מבקרים במוזיאון מדי שנה ולא סתם - התערוכה הקבועה נותנת לציבור תובנה עמוקה בנושאי המחקר שציינתי לעיל וגם מספקת חוויה מגוונת, צבעונית, אסטתית, מסקרנת ומרגשת. במוזיאון יש חדרים שהתחושה שבהם היא כאילו נכנסתם בטעות אל מעבדתו של פרופסור משוגע: אינספור מדפים עם כמות בלתי נתפסת של צנצנות ובתוכן נוזלים משונים המשמרים פריטים עוד יותר משונים והזויים.

על מנת לעשות לכם סדר הנה חלק ממה שהכי מעניין במוזיאון: דינוזאורים ומאובנים, תצוגת הפוחלצים והאדמה והקוסמוס.


פתוח בכל יום למעט בשני בין השעות 09.30-18.00 | עלות מבוגר 11€, משפחה-2 מבוגרים ועד שלושה ילדים עד גיל 14: 18€, מיני משפחה-מבוגר +2 ילדים עד גיל 14: 12€ | לרכישת כרטיסים | לאתר הרשמי של המוזיאון

שלד דינוזאור במוזיאון הטבע בברלין
מוזיאון הטבע בברלין - חוויה לכל המשפחה

3. המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה הוא מוזיאון הכולל אוספים של מוצגים רבים המתמקדים בטכנולוגיה של המאה העשרים: אוספי מכוניות, רכבות מטוסים ואפילו טילים והכל תוצרת גרמניה. האוספים הם בגודל טבעי מה שיגרום לכם לומר וואו ולא פעם אחת. תערוכות מרתקות על ההיסטוריה של המחשב, הטלפון, הטלוויזיה וגם תערוכות על איך נוצר החשמל, הקול ועוד.

*טיפ קטן, מאגף המטוסים יש מרפסת עם נוף המשקיף על כל העיר, שוב פעם וואו. ועוד אנקדוטה נחמדה, על גג המוזיאון יש את אחד המטוסים שהשתתפו ב"רכבת האווירית" בזמן המצור על ברלין בין השנים 1948-1949.


פתוח בכל יום למעט בשני בין השעות:09.00-17.30 | עלות 12€, ילדים עד גיל 6 בחינם, משפחה-2 מבוגרים + 3 ילדים עד גיל 14: 18€ | לרכישת כרטיסים | לאתר הרשמי של המוזיאון


מוזיאון הטכנולוגיה בברלין
מוזיאון הטכנולוגיה בברלין - יעיף לכם את הסכך

4. מוזיאון הגמלדה גלרי מציג את אחד האוספים הגדולים והחשובים בעולם של הציור האירופי בין המאה ה-13 למאה ה-18.

במוזיאון יש מחווה גדולה מאוד לציוריו של רמברנדט, הייתי אומר האוסף השני הגדול בעולם. האוסף הענק הזה מביא לידי ביטוי את המאורעות הפוליטיים הגדולים שקרו ב-200 השנים האחרונות באירופה. בנוסף לרמברנדט מוצגים גם יצירות של אמנים גדולים אחרים כמו: קאראווג'יו, לוקאס קראנאך, יאן ואן אייק, רפאל, הנס הולביין, פטר פאול רובנס, טיציאן, אלברכט דירר ויוהנס ורמיר. חללים ענקיים לצד חדרים קטנים שבהם תוכלו לצלול ולהתענג בכמה מיצירות המופת שנעשו אי-פעם.


בנוסף הגלריה מציעה סדנה לילדים שבה הם יכולים לגלות בעצמם כיצד נוצרו ציורים הולנדיים מהמאה ה -17. במגוון פעילויות וגישות למידה הם יגלו עובדות רבות על התהליכים והשלבים הכרוכים בסדנאות של ציירים, על ההכשרות שקיבלו הציירים ועל החומרים והטכניקות ששימשו באותה עת.


פתוח בכל יום למעט בשני בין השעות 10.00-18.00 | עלות 12€ | רכישת כרטיסים | לאתר הרשמי של המוזיאון


הגמלדה-גלרי-ברלין
הגמלדה גלרי - מי אמר שמוזיאון זה לא לילדים

5. מוזיאון הטופוגרפיה של הטרור הוא אחד המוזיאונים המתויירים ביותר בברלין. למעלה ממליון איש ביקרו במוזיאון בשנה שקדמה לקורונה. המוזיאון נמצא בסמוך לחומת ברלין היכן שפעם היה ניצב בנין המפקדה של ה-SS. בתערוכה הקבועה של המוזיאון תמצאו את הסיפור של עליית הנאצים לשלטון, מוסדות הטרור ששירתו את המפלגה הנאצית, כל נושא הרדיפה וההשמדה, ה-SS כיחידת העילית של הצבא הנאצי וסיפור סוף המלחמה והתקופה שבאה לאחריה.


במוזיאון יש סמינר בעברית המוצע בחינם בנושא "מגברים רגילים לרוצחי המונים" שמאוד מומלץ ומעניין. בסמינר מתמקדים בשאלות שונות ומגוונות במטרה לבחון את הדרכים של המערכת המשומנת הנאצית שפעלה בכל תחומי החיים והשפיעה רבות על העם הגרמני. משך הסדנה כ-5 שעות והוא בחינם. להרשמה לסדנא לחצו כאן. (טופס הרישום באנגלית)


פתוח כל ימות השבוע בין השעות 10.00-20.00 | כניסה חופשית | לאתר הרשמי של המוזיאון


הטופוגרפיה של הטרור

6. המבורגר בנהוף מוזיאון לאמנות עכשווית היה בעברו הרחוק תחנת רכבת שממנה תושבי ברלין היו יכולים לנסוע לעיר המבורג. לאחר שהבנין נפגע קשות במלחמת העולם השניה ועמד המון שנים ללא כל תכלית, עלה הרעיון להפוך אותו למוזיאון. לאחר שיפוץ נרחב נפתח המוזיאון בשנת 1996.


המוזיאון כיום מציג מגוון רחב של יצירות מודרניות מז'אנרים שונים ואמנים גדולים מתחום האמנות העכשווית כמו אנדי וורהל, רוי ליכטנשטיין, כריסטיאן פליק ומרטין קיפנברגר. שמו הנוסף של המוזיאון הוא "מוזיאון ההווה" מהסיבה שהאמנות המוצגת בו היא אמנות חיה ומקורית, לדוגמא: תערוכה שהוצגה במוזיאון היתה של גופים דמויי עננים שהיה ניתן לטפס עליהם ולהיכנס לתוכם.


*אנקדוטה נחמדה למבקרי המוזיאון, לאחר השיטוט במקום באגף הימני, יש בית קפה נחמד עם עוגות וקפה משובחים ביותר, מעשה ידה של השפית המפורסמת שרה ויינר.


פתוח כל יום למעט יום שני בין השעות 10.00-18.00 | עלות: 14€ | לרכישת כרטיסים | לאתר הרשמי של המוזיאון


המבורגר בנהוף - מוזיאון לאמנות עכשווית
המבורגר בנהוף - מוזיאון לאמנות עכשווית

7. מוזיאון הקלאסיק רמירז הוא מוזיאון נפלא לחובבי הרכב שביננו. אוסף מטורף של מכוניות קלאסיות ואופנועים מתקופות ועידנים שונים. הארכיטקטורה התעשייתית של המקום בשילוב עם רכבים היסטוריים יבטיחו לכם חווית רכב ייחודית.


*אנקדוטה נוספת לבאים למקום הוא שבמוזיאון יש מוסכים, מכירת אביזרי רכב, חלקי חילוף, ביגוד, מכוניות מודל קטנות ומסעדות. בנוסף, המקום מארגן במהלך השנה אירועים בלתי נשכחים כך שכדאי לעקוב לפני שמגיעים.


פתוח כל השבוע בין השעות 08.00-20.00 | כניסה חופשית | לאתר הרשמי של המוזיאון



8. האוסף של בורוס (Boros Collection) הוא גלריה מיוחדת במינה, המאגדת בחובה את אחד האוספים הגדולים באירופה של אמנות מודרנית וזה הכל מתוך אוספו הפרטי של פרסומאי גרמני עשיר בשם כריסטיאן בורוס.


מה שתראו במקום הזה לא תראו בשום מקום אחר בעולם! היצירות המוצגות במקום הן נדירות בצורה קיצונית בשל אופן התצוגה שלהן המותאמת לאולם התצוגה עצמו. הגלריה נמצאת, לא תאמינו, בבונקר שהוקם במהלך מלחמת העולם השנייה עבור תושבי ברלין כהגנה מפני הפצצות של בעלות הברית. הבונקר העצום בעל 80 החדרים הפרושים על 5 קומות עבר מספר שימושים במרוצת השנים ושימש בין היתר כבית כלא לאסירים פוליטיים של הסובייטים, אחר כך שימש כבית קירור לפירות טרופיים ומכאן גם שמו הידוע כ"בונקר הבננות", בהמשך הפך למועדון טכנו ואפילו לתקופה קצרה שימש גם כמועדון סאדו מאזו עד שלבסוף בשנת 2003 מר בורוס, חובב האמנות המושבע, רכש אותו כדי לאחסן בו את אוסף האמנות האישי שלו. הבונקר עבר שיפוץ ומעליו אף נוסף פנטהאוז מרהיב שבו מתגוררת כיום משפחת בורוס המופלאה.


פתוח בתיאום סיור בלבד | עלות 18€ | ניתן לתאם גם סיור פרטי בעלות של 200€ | לאתר הרשמי של הגלריה


בונקר-הבננות-ברלין
"בונקר הבננות" שהפך לגלריה עם אוסף האמנות המודרנית הגדול באירופה

9. סי/או ברלין (C/O BERLIN) היא אחת מהגלריות המפתיעות ברשימה שלפניכם. מדוייקת, לא מתנצלת, ככה ישר בפנים!

בגלריה תערוכות מתחלפות של צילום ומדיה חזותית. כארגון ללא מטרות רווח, C/O BERLIN פועל באופן עצמאי ובניתוק מוחלט מאינטרסים מסחריים ורווחת המקום מתבססת על דמי הכניסה של מבקרים, מכירת ספרים ותרומות. בשל כך תוכלו להיות בטוחים שכל תערוכה שתבקרו בה במקום תהיה אותנטית, אישית, מרגשת ומשהו שלא תראו בשום מקום אחר.


ב-C/O מציגים עבודות של אמנים מכובדים ושל כישרונות צעירים המתמקדים בתרבות חזותית עכשווית. לפעמים תמצאו עצמכם ככה זזים בחוסר נוחות אל מול המיצג שלפניכם, כי הכל נפרש ללא פילטרים, אמיתי, מהחיים.


פתוח כל ימות השבוע בין השעות 11.00-18.00 | עלות 12€ | לרכישת כרטיסים | לאתר הרשמי



10. המרטין גרופיוס באו (Martin-Gropius-Bau) נחנך בשנת 1881 ונקרא על שם האדריכל מרטין גרופיוס שעיצב את הבנין בסגנון הרנסאנס במטרה לשכן בו מוזיאון תרבות ואמנות. הבנין נפגע קשה במלחמת העולם השניה ועבר תהליך שיפוץ ושימור ארוך שהסתיים בשנת 2000 וכעת מתוחזק בצורה מוקפדת ומרשימה ביותר. רק המבנה עצמו שווה ביקור בשל הניקיון העיצובי שלו, הסימטריה, הסגנון העתיק, היופי והאצילות המוקרנת מכל הקירות , התקרות ואפילו מדרגות המבנה.


על התערוכות במקום אין לי כל-כך מה להרחיב כי הן משתנות מעת לעת ובגלל שכך, המוזיאון עצמו נתמך ומסובסד ע"י המדינה (דבר הנחשב לתו תקן של איכות), כל תערוכה המוצגת במוזיאון מעולה ומבוקשת מאוד והכרטיסים נחטפים במהירות הבזק. מרבית התערוכות המוצגות במקום מבטאות בדרך קבע היסטוריה תרבותית כלשהי והן כוללות אמנות פלסטית, וידאו וצילום עכשוויים.


פתוח כל יום למעט יום שלישי בין השעות 10.00-19.00 | עלות 15€ | לרכישת כרטיסים | לאתר הרשמי


מרטין-גרופיוס-באו
מוזיאון מוקפד ומרשים ביותר

לסיכום, בברלין יש עוד המון מוזיאונים כמעט בכל נושא ועניין, חלקם מרתקים יותר וחלקם פחות. הרשימה לעיל היא כמובן רשימה חלקית לפי מדגם שערכתי עפ"י המלצות של תיירים רבים שביקרו בעיר במרוצת השנים. אחת לכמה זמן אני מעדכן ומוסיף ואם אתם חושבים שיש מוזיאון שעלי להוסיפו לכאן, אודה לכם אם תרשמו לי בתגובות ואצרף אותו לרשימה.

בילוי נעים ומקווה לראותכם באחד הטיולים שלנו.


לטיולים ומסלולים בקרו באתר: https://www.amirinberlin.com/

עקבו אחרינו בפייסבוק: https://www.facebook.com/amirinberlin



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page