top of page

למה ברלין..? תשובות לשאלות שלכם

שבע השאלות הפופולריות ביותר והתשובות עליהן מאת אמיר בברלין


אשה-צעירה-על-רקע-סימן-שאלה
למה ברלין כזו..?

במהלך הסיורים שאני מעביר תמיד חוזרות אותן שאלות לגבי ברלין, כמו למה ברלין כזו מלוכלכת? או למה ברלין היא עיר הבירה? למה ברלין כזו אהובה? למה ברלין נחשבת לעיר מכוערת? אז החלטתי לענות לכם בצורה מסודרת.


  1. למה ברלין כל-כך מלוכלכת?

פחי-אשפה-בברלין
למי קראת זבל

לא תאמינו אבל לא רק תיירים מתלוננים על כמות האשפה ברחובות ברלין. זה מטריד ברלינאים רבים לפחות באותה מידה. אם מסתכלים על נתוני BSR ברלין (חברת האשפה והניקיון העירונית) ומשווים אותם לאלו של שירות הניקיון של המבורג, הרושם שלכם נכון. בברלין, למשל, נוצרים כ-50,000 טון פסולת מדי שנה, בעוד שבהמבורג רק קצת פחות מ-18,000 טון, מה שלא ניתן להסביר רק בגלל השטח הקטן יותר של המבורג. ובכל זאת, BSR ברלין מעסיקה כמעט 1,000 עובדים פחות ממחלקת הניקיון של העיר המבורג אז תעשו את החשבון.


בנוסף, גם השלכה בלתי חוקית של פסולת מגושמת היא בעיה גדולה. בשנת 2022 נספרו קצת יותר מ-40,000 קוב אשפה שפשוט הושלכו לרחוב בברלין. בחלק מהמקרים הברלינאים פשוט מדביקים שלט "בשביל מתנה" על מה שהם משליכים ברחוב כמו למשל מכונת כביסה ישנה או ספה ומקווים שמישהו יאסוף את זה (:


ברלין גם די מלוכלכת כשזה מגיע לאיכות האוויר. בהשוואה לערים אחרות בגרמניה, ברלין נמצאת עם הערך הממוצע השנתי הגרוע ביותר עבור זיהום אבק. שוב הכל יחסי כמובן, כשאמא שלי באה לבקר היא תמיד מתלוננת על כמות האבק הגדולה המצטברת בארץ...אז...כמו שאומרים, תלוי את מי שואלים.



2. למה ברלין היא עיר הבירה של גרמניה?

בנין-הרייכסטאג-ברלין
הרייכסטאג - בנין הכנסת של גרמניה

ובכן, בתפקיד הזה, לעיר ברלין אין היסטוריה ארוכה במיוחד בהשוואה למדריד, פריז או לונדון, כי מדינת לאום גרמנית התקיימה מאוחר יחסית. אבל ההתנחלות על נהר השפרה הייתה חשובה מבחינה פוליטית במשך מאות שנים. בשנת 1432 אוחדו קולן וברלין וכמה שנים לאחר מכן עבר פרידריך השני לארמון העיר במה שהיה אז הבוחר של ברנדנבורג. ב-1701, עם הכתרתו של פרידריך הראשון, זכתה ברלין למעמד של מעון מלכותי. שמונה שנים מאוחר יותר, ברלין נחשבה רשמית לבירת הממלכה הפרוסית, שהפכה לחזקה יותר ויותר. כה רבת עוצמה היתה שהקונפדרציה הצפון-גרמנית נוצרה בהנהגה פרוסיה ב-1867, וארבע שנים לאחר מכן ב-1871 הוכרזה האימפריה הגרמנית. לראשונה אוחדו המדינות הקטנות הרבות דוברות הגרמנית למדינת לאום אחת – וברלין הייתה בירתה.


אפילו בתקופת רפובליקת ויימאר ובתקופת הנציונל-סוציאליזם, ברלין קבעה את ההון הפוליטי של המדינה. רק לאחר מלחמת העולם השנייה השתנו הדברים: גרמניה הייתה מחולקת, וכך גם ברלין. עבור המערב, ברלין שהייתה רק חצי חלק ממנה וממוקמת באמצע ה-GDR (מזרח גרמניה) לא באה בחשבון. אז העיר בון הקטנה לקחה על עצמה את המשימה להיות בירת הרפובליקה הפדרלית. לעומת זאת, מזרח ברלין, נותרה בירת ה-GDR. עם הסכם האיחוד משנת 1990, הוכרזה ברלין כבירת גרמניה המאוחדת. הפרלמנט והממשלה נשארו בבון עוד כמה שנים. ב-1991 החליט הבונדסטאג ברוב דחוק שברלין צריכה להפוך למושב הממשלה והפרלמנט. וב-1999 הגיע הזמן והבונדסטאג והממשלה הפדרלית עברו לברלין.



3. למה ברלין נחשבת לעיר מכוערת?

כלב-יורקשיר-מכוער
היופי הוא פנימי

נראה כי יש קונצנזוס והציבור הרחב מוצא במידה רבה את עיר הבירה מכוערת. אז למה זה כך? ההרס הנרחב במלחמת העולם השנייה בהחלט שיחק תפקיד מרכזי. בסופו של דבר, יותר מתשעים אחוז מהמבנים בבירת גרמניה של היטלר נהרסו כליל, יותר משישים אחוזים ניזוקו קשות וכמעט שלושים אחוזים בלבד ניתנו לשחזור.


כדי לנטרל כמה שיותר מהר את מרחב המחיה שהושמד באופן קיצוני, מתכנני ערים במזרח ובמערב התערבו בצורה די קיצונית בתוכניות השחזור ההיסטוריות. הסגנונות שאופיינו במחצית השנייה של המאה ה-20 במיוחד בצד המזרחי של ברלין, אינם קרובים ליופי של הבניינים הישנים והאצילים ברובעי העיר העתיקה כבעבר. יותר מזה, רק בשנות השמונים, ברלין התחילה לשקם חלק מהגרעין הישן של העיר ובמקום להרוס ולבנות מחדש התחילה במלאכת השימור של הקיים.


המבנים הטרומיים, שניתן היה לבנות במהירות ובזול באמצעות ייצור סדרתי, מכוערים במיוחד. מה שהיה אמצעי פופולרי להפחתת מצוקת הדיור אז, נתפס כיום באופן די ביקורתי כמזעזע וזה עוד בלשון המעטה. מבנים טרומיים ושיכונים גדולים הם לא בדיוק פופולריים. אתם צריכים להבין כי לאחר איחוד גרמניה, עיריית ברלין עמדה בפני משימה קשה מאוד: איך סותמים את החורים והמעברים שהשאירה מאחוריה חומת ברלין ויותר מזה, איך בדיוק עושים זאת?


נוצר ויכוח מטורף האם לשמור על קו אסתטי אחיד עם הבנייה הישנה, שזה אומר- הגבלת בנייה לגובה של עד 22 מטרים, ציפוי באבן טבעית ואיסור על שימוש בזכוכית ביותר מ-50% משטח הבניין. או ליצור "ברלין חדשה" ופשוט לעוף עם הדמיון.

אז בהתחלה העירייה שמרה על אחידות משעממת אבל לאט לאט הרפתה ידיה מן המושכות ואפשרה לצאת מן הכלל, כמו למשל בנין הסוני סנטר, או בנין הפילהרמונית, הגלריה הלאומית החדשה, בנין הפנורמה, פרידריך שטראסה, בנין גלרי לאפייט, השגרירות הבריטית, בנין המוזיאון היהודי ועוד...



4. למה ברלין היא עיר מדינה?

מפת-גרמניה
ברלין אחת מ-16 מדינות של הרפובליקה הגרמנית

ובכן, גרמניה היא פדרציה המורכבת מ-16 מדינות פדרליות שלכל אחת יש את האופי והחוקים שלה.

לכל מדינה יש עיר בירה, ממשלה ומוסדות משלה. ברלין, ברמן והמבורג נחשבות ערי מדינה כי הן מורכבות מעיר אחת בלבד. המבנה הפוליטי הזה נעוץ עוד מהעת העתיקה. לדוגמא: אשור, רומא.


בעבר, מחצית מאוכלוסיית גרמניה חיה ב-3 המדינות המאוכלסות ביותר, כך יצא שמאז ומתמיד המסורת הפדרליסטית שלטה בגרמניה. לאחר מותו של פרידריך השני, גרמניה נכנסה למצב של כאוס ופיצול המשטר והמערכת הפיאודלית נחלקה למכלול של נסיכויות עצמאיות.


כיום המדינות המרכיבות את הרפובליקה הגרמנית מבוססות על שריד של הנסיכויות ההיסטוריות. כל אחת מאופיינת במנהגים שונים, ניב מקומי ואפילו סגנון אדריכלי שונה.


עובדת בונוס: ב-1996 התקיים משאל עם, האם ברלין וברנדנבורג צריכות להפוך למדינה פדרלית אחת. 63 אחוזים מתושבי מדינת ברנדנבורג הצביעו נגד. בגלל החשש שהאיחוד יעמיד את ברנדנבורג בצל ברלין. דווקא בברלין, רוב דחוק הצביע בעד מיזוג בין שתי המדינות. למרות התוכנית הכושלת, יש כיום כמה מוסדות ציבוריים שבהם המדינות עובדות בשיתוף פעולה הדוק, כמו תאגיד השידור ברלין-ברנדנבורג, נמל התעופה ברלין-ברנדנבורג וגם אגודת התחבורה ברלין-ברנדנבורג.



5. ברלין עיר ענייה?!

קלאוס-ווברייט-ראש-עיריית-ברלין

"ברלין: ענייה, אבל סקסית" - המשפט של ראש העיר לשעבר קלאוס ווברייט, צולם ע"י abbilder (CC BY 2.0)


מנובמבר 2003 הפך הביטוי הזה לחלק מהפולקלור הברלינאי הקולקטיבי. אולי קשה להאמין, אבל ברלין הייתה פעם העיר העשירה בגרמניה. המצב הזה, שנראה מדהים כיום, היה הודות לעלייתה של פרוסיה להיות מעצמה אירופאית גדולה ומינויה של ברלין כבירת האימפריה הגרמנית. התעשייה, הבנקים וחברות הביטוח התיישבו בברלין.


אבל בתום מלחמת העולם השנייה התהפכו היוצרות. הרבה נהרס. התעשייה, המחקר והבנקים עברו למערב גרמניה.

במזרח ברלין, תעשיית הנדסת המכונות והחשמל שפעם היו חזקים לא שרדו את התקופה, בין היתר, בגלל חוסר השקעות וכמובן גם בגלל הכלכלה המתוכננת הלא בדיוק יעילה של ה-GDR - הובילו לקריסה כלכלית.


אבל האיחוד מחדש של ברלין היה יקר במיוחד; אחרי הכל, לא רק את המערכת הפוליטית היה צריך לשקם, אלא גם את התשתית כולה. בשנות ה-90 נוצרו יותר ויותר חובות באמצעות השקעות גדולות בתשתיות מכיוון שצפו גידול אוכלוסין גבוה, אך הדבר לא יצא לפועל. בנוסף, הייתה שערורייה בנקאית שכללה ערבויות של מיליארדי דולרים לנדל"ן והחוב המשיך לגדול.


תחת קלאוס ווברייט והסנאטור הפיננסי שלו Thilo Sarrazin, הסנאט השיק מדיניות צנע קפדנית לאחר תחילת המילניום: "שמור עד שזה יחריק" הם אמרו ועד 2019, ברלין הצליחה לצמצם חלקית את החוב, אבל רק על ידי חיסכון בהשקעות ובתשתיות בנדל"ן. דוגמה לכך הם בתי הספר הרבים הרעועים בברלין, שהיו חייבים לעבור שיפוץ מסיבי וזה נדחה ונדחה.


עם תחילתה של מגיפת הקורונה באביב 2020 והמשברים הנובעים ממלחמת התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה, רמת החוב גדלה וטיפסה לרמה הגבוהה ביותר מאז 1990 בסביבות 66 מיליארד יורו חוב. עוד יש לציין, כי חובותיו של אדם אחד הם נכסיו של אדם אחר. חוב הוא הוצאה שזורמת בחלקה למשק ובחלקה למשכורות. בנוסף, ברלין עשתה עודף תקציבי של 800 מיליון יורו ב-2022.



6. למה סימלה של ברלין הוא דוב?

בובה-של-דוב-על-הדשא-מול-הרייכסטאג
הדוב, סמלה של ברלין עוד מהמאה ה-13

הדוב עיטר את סמל ברלין במשך מאות שנים. כבר משנת 1280 הופיע הדוב בפעם הראשונה; באותה תקופה שני דובים איגפו את הנשר באמצע. בעבר, הסמל הראה רק את הנשר האסקני, כפי שניתן לראות על חותם העיר מ-1253. שתי החיות נשארו על הסמל עד 1920. אבל רגע, איך נוצר הדוב במקור? אז לא תאמינו, אבל הדוב ככל הנראה מגיע מהשורש הפולבי הישן "בר", (Bär) שפירושו "ביצה", הגורם המכריע לסמל היה הדמיון שלו למילה הגרמנית "דוב". מה שלא תגידו זה עדיף על ביצה..בואו נראה אתכם מנסים למכור מזכרות של ביצה?..לא יעבוד (:



7. למה ברלין כל-כך אהובה ופופולרית?

שער-ברנדנבורג-מואר-בלבבות-בפסטיבל-האורות
אנחנו אוהבים אותך ברלין

גם אם ברלין מתוארת לרוב כמכוערת ומלוכלכת, זה כנראה לא משפיע על המוניטין שלה. הנהירה לעיר מבית ומחוץ נמשכת באין מפריע. כל אחד מוצא את מקומו בעיר בשלב מסוים, וזו כנראה אחת הסיבות לפופולריות שלה. בתנאי שתוכלו למצוא מקום לינה, בין אם זה בית, דירה או מחסן. וגם לכם התיירים יש המון סיבות להזמין טיול לברלין. עם מגוון האוכל, התרבות, הקולנוע, הטיולים, הקונצרטים והמסיבות, לעולם לא תשתעממו בברלין.


לטיולים ומסלולים בקרו באתר: https://www.amirinberlin.com/

עקבו אחרינו בפייסבוק: https://www.facebook.com/amirinberlin



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page