top of page

ברלין בשקיעה

שמונת המקומות המומלצים ביותר בברלין לצלם תמונה או להציע בהם נישואין. תלוי את מי שואלים..


ברלין בשקיעה
VOLKSPARK WILMERSDORF - פולקספארק וילמרסדורף

ברלין לרוב לא ידועה ביופיה, יותר מזה היא אפילו נחשבת מכוערת. הרובע העתיק שלה הופצץ קשות במלחמת העולם השנייה ע"י בעלות הברית והצד המזרחי שלה מאופיין בבנייה הסובייטית של בניינים גדולים וארוכים כמו קרונות רכבת.

אבל, מאז נפילת החומה, ברלין עברה שינוי קוסמטי רציני, שילוב בין ישן לחדש ניכר בכל חלקי העיר. חלק מהבניה החדשה היה חייב לעמוד בסטנדרטים נוקשים של "שחזור משלים" על מנת למנוע הבדלים גדולים מדי בין הבנייה הישנה לחדשה.


לפניכם מספר תמונות של ברלין בשקיעה: ענוגה, רומנטית, סקסית, ללא פילטרים, ללא מסכות ככה כמו שאני אוהב אותה.



גשר אוברבאום (Oberbaumbrücke)

גשר אוברבאום
סמלה של העיר לאחדות בין מערב ומזרח

גשר אוברבאום חוצה את נהר השפרה ונחשב לאחד מסימני ההיכר של ברלין. הוא מקשר בין שכונת קרויצברג לשכונת פרידריכסהיין שהיו עד לא מזמן מופרדות ע"י החומה. היום הוא נמצא בסמוך לאנדרטת החומה הידועה גם כ"איסט סייד גלרי" החומה המצויירת, שעליה מיטב מכותבי הגרפיטי בעולם ציירו כל אחד ואחת את החופש שלהם.



פוטסדאמר פלאץ (Potsdamer Platz)

פוטסדאמר פלאץ בשקיעה
תוכנית-על שיזמה עיריית ברלין והשתתפו בה אדריכלים רבי מוניטין כמו: הלמוט יאן, רנצו פיאנו וריצ'ארד רוג'רס

פוטסדאמר פלאץ היא כיכר ואחת מהצמתים הראשיים בברלין. היא נקראת על שם העיר פוטסדאם השוכנת כ-25 ק"מ מדרום-מערב וממנה יצאה הדרך אל ברלין. בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20, הייתה לאחד המרכזים הסואנים בכל אירופה וללב חיי הלילה של ברלין. מספר עסקים גדולים וידועים פעלו במשך שנים רבות בכיכר והיוו מוקד עלייה לרגל של אנשים מכל אירופה, למשל הכל-בו היוקרתי ואחד הגדולים בעולם - כלבו ורטהיים, שהיה באורך 330 מטרים עם 83 מעליות, 10,000 נורות, 5 קילומטרים של צנרת אוויר להעברת פריטים בין המחלקות השונות, גינת קיץ, גינת חורף ועוד ועוד.


האוס פאטרלנד שהיה מאין מתחם מסעדות ענקי בינלאומי ובו המסעדה הענקית ביותר בעולם בשם קפה פיקדילי.


מלונות בולטים כמו אספלנדה עם 600 חדרים מעוצבים שמדי שנה הגיעו להתארח בו צ'ארלי צ'פלין וגרטה גרבו.


וגם הרמזור הראשון באירופה הוצב בצומת הסואן של פוטסדאמר פלאץ בתאריך ה-20 באוקטובר 1920 על-מנת להקל על העומסים האדירים בתנועה שעברו שם ברוב שעות היממה.



נהר השפרה (Spree)

נהר השפרה מול הקתדרלה של ברלין
לראות את ברלין מזוית שונה

השפרה זהו נהר באורך של כ-400 ק"מ הזורם דרך סקסוניה, ברנדנבורג וברלין. מוצאו של הנהר הוא בגבול גרמניה-צ'כיה.

בימי הקיץ החמים מומלץ מאוד לעשות שייט על הנהר שינתק אתכם, אפילו גם אם זה לשעה קלה, מהעיר הרועשת ותמצאו את עצמכם לפתע באזור כפרי משהו, ירוק ושליו. במסלול שאני עשיתי היתה לי האפשרות גם להתרשם מהעושר ההיסטורי והאדריכלי של ברלין: אם זה לשכת הקאנצלר, קריית הממשלה, וכמו בתמונה שלפניכם ניתן אף לראות את הברלינר דום - הקתדרלה באי-המוזיאונים שנבנתה בין השנים 1895-1905.


קרית הממשלה בברלין בשקיעה
מת על השעה הזו ביום, התמונות הכי יפות

כן, השייט על נהר השפרה באמת מומלץ בתקופה הזו של השנה ובעיקר בגלל התמונות שניתן לצלם, כמו שעיניכן רואות כאן בתמונה: קרית הממשלה והרייכסטאג (בנין הפרלמנט) ברגע נוגה על רקע השקיעה. בנין הרייכסטאג הוא מקום כינוסם של המלכים והאצילים הדנים בבעיות המדינה או כך לפחות זה היה בעבר עד שנת 1806, כיום הבנין משמש עבור הפרלמנט הגרמני. מיותר לציין כי ניתן לערוך ביקור בכיפה שלו, בתיאום מראש ושם גם לאכול שטרודל תפוחים טעים להפליא.


כיפת הרייכסטאג בשקיעה
עוד תמונה של הכיפה המרשימה ברייכסטאג ששופצה בין-1992-1999 ע"י האדריכל נורמן פוסטר

ז'נדרמנמארקט (Gendarmenmarkt)

כיכר ז'נדרמנמרקט בערב
שוק השוטרים בברלין - הכיכר היפה ביותר בעיר

הז'נדרמנמארקט היא כיכר במרכז ברלין והיא נחשבת ליפה בין כל הכיכרות בעיר. היא הוקמה בסוף המאה ה-17 ונועדה במקור לשמש כמקום כינוסם של גדוד השוטרים (הז'נדארמים) של המלך פרידריך וילהלם הראשון.

בהמשך, הוגונוטים (נצרים פרוטסטנטים שהיו ידועים גם כבעלי מלאכה טובים במיוחד) שברחו מצרפת התיישבו מסביב לכיכר, לאחר שהובטח להם חופש פולחן דת בברלין ובעקבות כך נוספו לכיכר שתי כנסיות מדהימות ביופיין: הדום הצרפתית והדום הגרמנית ואח"כ גם נוסף בית הקונצרטים על מה שהיה קודם לכן התיאטרון הלאומי.


בכיכר מתקיימים בכל שנה מספר אירועים שונים ומגוונים ושניים מהם ראויים לציון:

1. בחודש יולי מקימים במה ענקית במרכז הכיכר ומיטב זמרי האופרה בעולם מופיעים להמון הפוקד את המקום.

2. בין ה-23.11 ועד ה-30.12 מתקיים לו שוק חג מולד יפה וחגיגי במיוחד ובו הופעות, דוכני אוכל, מייצגים ושאר תופינים.


וכדרך אגב, לא בשביל משהו, אבל בסיור הקלאסי של אמיר בברלין, מבקרים בין היתר בכיכר היפה הזו, סתם שתדעו.



שטראוסברגר פלאץ (Strausberger Platz)

שטראוסברגר פלאץ
פעם היו תולים כאן אנשים פורעים

ואם כבר מדברים על כיכרות בברלין אז אי-אפשר בלי מילה על שטראוסברגר פלאץ במזרח העיר.

שטראוסברגר פלאץ היא כיכר גדולה במזרח ברלין ברובע פרידריכסהיין. לא תאמינו אבל במקור בכיכר, בתקופת ימי הביניים, היו מקיימים את ההוצאות להורג של ברלין. במלחמת העולם השנייה האזור כולו, כמו כל ברלין, נהרס כמעט לחלוטין ותחת המשטר הסובייטי האזור שוקם ונבנו בו בניינים סוציאליסטיים בסגנון הפלאטן באו המפורסם והידוע כקרונות רכבת גדולים וארוכים. בהמשך הפכה הכיכר לקרקע פורייה של פועלים רבים שהיו מפגינים בה נגד המשטר וההפגנה הידועה מכל היא ההתקוממות ב-17 ביוני 1953. בהמשך הכיכר שופצה ונבנו בה בתים מעוצבים ובמרכז הכיכר נוספה מזרקה גדולה ובה 43 זרנוקים המתיזים מים לגובה של עד 18 מטרים.



הר השטן (Teufelsberg)

הר השטן

הר השטן הוא אחד האתרים המיוחדים בברלין שהרבה דווקא לא מכירים. לאחר מלחמת העולם השנייה פינו את ההריסות לאזור הזה בצד המערבי של העיר ומתוך ההריסות נוצר הר בגובה של כ-100 מטרים. ארה"ב ששמה לב למקום רואה את הפוטנציאל הגלום בו והופכת אותו לתחנת האזנה. בהמשך ההר הופך למקום מפלט של אמנים רבים בעיר ואלו מטביעים בו את חותמם. זוגות רבים נוטים לערוך שם פיקניקים בימות הקיץ החמים מכיוון שמפסגת ההר ניתן לראות את ברלין כולה והמקום עצמו מעוטר בגרפיטי ואמנות רחוב ססגוני וצבעוני.



שער ברנדנבורג (Brandenburger Tor)

שער ברנדנבורג
שער ברנדנבורג המעוצב ככניסה לאקרופוליס עפ"י המאוזולאום בהליקרנסוס שהוא אחד משבעת פלאי תבל של העולם העתיק

האמת ששקלתי רבות אם להכניס את השער לרשימה שלנו אבל לאחר שהתמונה הזו צולמה החלטתי שכן.

אין מה לעשות אבל השער מצטלם פשוט נפלא בכל שעה ביום ובטח ובטח בשקיעה. השער בעיצוב הכניסה לאקרופוליס הוקם אי שם בסוף המאה ה-18 ונועד במקור להוות סמל לשלום ואחווה. אבל אז הגורל התערב והשער היפה דווקא שימש משטרים רבים כסמל למלחמות (שתי מלחמות עולם) עיר חצויה בחומה למזרח ומערב, מצעדי הלפידים של היטלר והכל תוך כדי שינוי הסמלים החיצוניים שבו. שער ברנדנבורג מתנשא לגובה של 26 מטרים, רוחבו 62.5 מטרים ועומקו 11 מטרים ובראשו נמצאת הקוודריגה, מרכבה הרתומה לארבעה סוסים ובה אלת הניצחון ניקה.


לסיכום קוראים נכבדים, ברלין היא עיר מיוחדת במינה בעלת היסטוריה עשירה ולא תמיד נעימה אבל היא מתמודדת עם העבר שלה בכנות מעוררת כבוד. יש עוד המון מקומות נפלאים להצטלם בהם בברלין ואף להציע בהם נישואין, שוב, תלוי את מי שואלים..אז בפעם הבאה שאתם מבקרים בברלין, אל תשכחו לבקר במקומות שציינתי כאן לפניכם.


לטיולים ומסלולים בקרו באתר: https://www.amirinberlin.com/

עקבו אחרינו בפייסבוק: https://www.facebook.com/amirinberlin


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page