אמיר בברלין

9 נוב 20203 דקות

עושים היסטוריה | הסיפור מאחורי המותג - אדידס

עודכן ב: 18 אוג 2023

אדידס היא חברת מוצרי ספורט גרמנית מהגדולות בעולם.

רקע

כריסטופר פון וילהלם דסלר היה פועל פשוט במפעל לנעליים והיו לו שני בנים: לבכור קראו רודולף (רודי) דסלר שעבד בחנות לממכר עורות בעיר נירנברג. ולבן השני קראו אדולף (אדי) דסלר שייצר נעלי ספורט באופן עצמאי במכבסה של אימו. בשנת 1924 האחים מחליטים לאחד כוחות ואת כל הנסיון שצברו לאחד יחד למפעל נעלי ספורט ולו קראו: מפעל נעלי הספורט של האחים דסלר. המפעל לא מתרומם ואנשים לא ממהרים לרכוש נעלי ספורט, בכל זאת, אלו שנים קשות לאחר מלחמת העולם הראשונה ואנשים מחפשים לשרוד ונעלי ספורט זה לא מה שיביא אותם לכך.

אבל אז ב-1936 מתקיימת האולימפיאדה בברלין, אחד הארועים הגדולים ביותר בעולם באותה תקופה, ואדי, האח הצעיר מחליט לארוז מזוודה מלאה בכל סוגי הנעלים שהם ייצרו עד כה ולנסות את מזלו בכפר האולימפי.

שם מצליח אדי לשכנע את האצן האמריקאי, ג'סי אוונס לנעול את נעלי האחים דסלר במהלך התחרויות.

אוונס עושה זאת, זוכה בארבע מדליות זהב ומביא לאחים דסלר פרסום רב, מה שמגדיל את הביקוש לנעלי ספורט.

האחים מצליחים למכור בכל שנה מאז כ-200 אלף זוגות נעליים והעתיד נראה וורוד ומבטיח אבל אז פורצת מלחמת העולם השנייה.

מלחמת העולם השנייה - ההיפרדות

עם עליית היטלר לשלטון מצטרפים האחים דסלר למפלגה הנאצית ויחד עם חברות ספורט אחרות מקימים מתקן לניסוי נעליים במחנה הריכוז זקסנהאוזן תוך שימוש באסירים יהודים כנסייני נעליים.

בנוסף, במקביל לייצור נעלים במפעלם הם מייצרים גם טילי נ"ט במהלך המלחמה.

3 שנים לאחר המלחמה ב-1948 מתגלעים חילוקי דעות קשים בין האחים ורודי, האח הבכור מחליט לעזוב ולהקים חברה מתחרה לה הוא קורא RUDA וכמה שנים מאוחר יותר הוא משנה את שמה ל-PUMA אותה חברה שאנו מכירים היום הנחשבת לשלישית בגודלה בעולם.

באוגוסט 1949 מחליט גם אדי לשנות את שם החברה מ-האחים דסלר לחברת אדידס שזה בעצם שילוב של שמו -

אדי ודסלר יחד יוצא אדידס. בנוסף, הוא רושם את שלושת הפסים כסמל מסחרי של החברה.

באותה השנה אדידס מפתחת גם את נעלי הפקקים הראשונות - נעליים המיועדות לשחקני כדורגל שתורמות לאחיזת הנעל במשטח הדשא. ובשנת 1971 אדידס יוצאת גם בליין של בגדי ספורט ולכבוד המאורע מחליטה להלביש את שני המתאגרפים מוחמד עלי וג'ו פרייזר בקרב שלהם בבגדי החברה.

אדי דסלר ונעלי הפקקים הראשונות בעולם

אדידס עוזבת את המשפחה

ב-1978 אדי מייסד ואבי החברה נפטר, אלמנתו לוקחת על עצמה את ניהול החברה ובנו הופך להיות מנכ"ל החברה אבל זה מת בפתאומיות לאחר כמה שנים, 4 בנותיו נכנסות לתפקיד הניהול בעל כורחן אבל לאחר שנה בלבד מודיעות כי לא יוכלו לעמוד במשימה הקשה ומעמידות את אדידס למכירה. את החברה רוכש איש עסקים צרפתי בשם ברנרד טאפי במיליארד וחצי פרנק צרפתי, אבל הוא לא מצליח במלאכת השיקום ומעמיד את אדידס שוב למכירה והפעם רוכש אותה איש העסקים היהודי רוברט לואי דרייפוס. הוא מצליח במשימת השיקום, ממנה עצמו למנכ"ל ואף מנפיק אותה בבורסה והופך את אדידס לחברה ציבורית.

עם השנים כחלק מאסטרטגית שיווק ולהגדיל את נתח השוק רוכשת אדידס את חברת סלומון - יצרנית בגדי טיפוס הרים וסקי ואת חברת ריבוק.

הלוגו

לוגו החברה התחיל כרעיון של אדי במטרה ליצור זיהוי מיידי של מוצרי החברה ע"י הוספת לוגו שיבדיל אותה משאר המתחרים, למעשה אדידס היא החברה הראשונה בעולם שהוסיפה לוגו לנעלי הספורט שלה.

לבלוט מעל כולם

חסויות

ב-1986 להקת הראפ RUN DMC מקליטה שיר הנקרא: MY ADIDAS מתוך אלבומה השלישי ובעת ביצוע השיר בהופעות החיות, היה נוהג הקהל להגיב תוך כדי שהוא מניף את נעלי האדידס שלו כלפי מעלה. באחת ההופעות עובד זוטר של החברה מתלהב מהתופעה, מספר על כך במטה החברה וזו ממהרת ומחתימה את הלהקה על חוזה פרסום בשווי מליון דולר, חוזה הפרסום הראשון בעולם שניתן ע"י חברת הנעלה.

הכדורגל נחשב לאחד מתחומי הפעילות המרכזיים של אדידס עוד משנות פעילותיה הראשונות.

היא חתמה חוזה חסות עם פיפ"א ב-1970 והאריכה אותו לאחרונה עד 2030. במסגרת החוזה מציידת החברה כל מונדיאל בכדורים מיוחדים המיוצרים במיוחד עבור האירוע וגם מספקת את הלבוש לשופטים ולנציגי הארגון.

בנוסף, אדידס חתומה גם בחוזי חסות עם מועדוני כדורגל גדולים כמו: מילאן, יובנטוס, אייקס ועוד.

כמו-כן, היא נותנת גם חסות לנבחרות כמו גרמניה כמובן, ספרד, רוסיה, יפן, ארגנטינה, מקסיקו, קולומביה, דנמרק, ויילס, שוודיה, פרגוואי וונצואלה. בין שחקני הכדורגל החתומים בחוזים אישיים ניתן למצוא את שחקן העבר דיוויד בקהאם, איתו החברה חתומה בחוזה לכל החיים ואת ליונל מסי, הנחשב לשחקן הבכיר לו היא נותנת חסות כיום.

רץ בנעלי פקקים כל הדרך אל הבנק

כמו-כן, אדידס נותנת חסויות גם לענפי ספורט אחרים כמו טניס, רוגבי, אתלטיקה וכדורסל NBA.

לטיולים ומסלולים בקרו באתר: https://www.amirinberlin.com/

עקבו אחרינו בפייסבוק: https://www.facebook.com/amirinberlin

באינסטגרם: https://www.instagram.com/amirinberlin/

ביוטיוב: https://www.youtube.com/channel/UCk-a3glKJ0WICAu6PeoUiEA

#אמירבברלין #אדידס #ברלין #ספורט #נעליספורט #ברליןבלוג

    2